جراحی پولیپ بینی

همان طور که می دانید جراحی بینی امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است در واقع جراحی زیبایی بینی  با هدف از بین بردن مشکلات مربوط به زیبایی بینی انجام می شود. در این جراحی  در ابتدا پزشک بیمار را معاینه کرده و سپس ایرادات بینی را بررسی می کند و در رابطه با نتیجه ایی که مورد دلخواه بیمار می باشد صحبت می کند. با توجه به فرم بینی وی ممکن است جراحی بینی استخوانی و یا جراحی بینی گوشتی انجام شود که در نهایت نتیجه عمل بینی مورد رضایت بیمار باشد.اما جراحی بینی می تواند با اهداف غیر از زیبایی هم انجام بگیرد.جراحی پولیپ بینی یکی از این عمل هاست که می تواند مشکلات مربوط به ساختار بینی را برطرف کند و  در صورتی که پولیپ های بینی بزرگ باشند حتما باید جراحی پولیپ بینی انجام شود.

پولیپ بینی چیست؟

به لایه داخلی که بینی را می پوشانند مخاط گفته می شود که برخی اوقات به دلایل عوامل محیطی و یا ارثی مخاط بینی بیش از اندازه رشد می کنند و باعث می شود از حالت طبیعی خارج شوند. به این بافت های اضافی درون بینی پولیپ بینی گفته می شود،این پولیپ ها به اندازه ایی رشد می کنند که فضای داخلی بینی را می گیرند و باعث سختی تنفس بیمار می شود .چون جریان ورود و خروج هوا با وجود پولیپ کمی سخت تر صورت می پذیرد تقریبا همه بیماران با این عارضه از گرفتگی بینی خود شکایت دارند.

پولیپ بینی

ویژگی های پولیپ بینی

پولیپ های بینی معمولا بی رنگ و یا خاکستری رنگ هستند که از همان مخاط و خود بینی نشات می گیرند.پولیپ های بینی معمولا پایه دار و متعدد بوده و به اندازه های مختلفی در یک طرف و یا دو طرف  بینی دیده می شوند. هر چند که ممکن است فقط در یک بینی و به طور منفرد نیز دیده شوند. ظاهر پولیپ های بینی شبیه دانه های انگور است. پولیپ های بینی بیشتر در افراد بزرگسال دیده می شود و در صورتی که اندازه پولیپ بینی خیلی بزرگ باشد خود بیمار هم می تواند آن را در جلوی آینه ببیند . یا اینکه می تواند از پشت بینی وارد حلق شود و اگر بیمار دهانش را باز کند، در داخل حلقش قابل دیدن باشد .

انواع پولیپ بینی

اکثر پولیپ‌ها در زیر شاخک‌ میانی ‌دیده‌ می‌شوند، زیرا منشأ آن‌ها از سینوس‌ اتموئید قدامی ‌است‌
پولیپ‌هایی‌ که‌ از ‌ سینوس اتموئید خلفی نشات  گرفته اند، فوقانی‌تر و خلفی‌تر قرار می‌گیرند.
پولیپ‌های‌ بسیار بزرگ‌ سینوس‌ ماگزیلاری‌ که امکان دارد کل‌ حفره‌ بینی‌ را پرکنند و از سوراخ‌ خلفی‌ بینی‌ به‌ طرف‌ گلو پیشرفت کنند (پولیپ‌های‌ آنتروکوانال‌).
در صورتی که پزشک با ابزار مخصوص پولیپ های بینی را لمس کند قابل تحرک هستند و به مقدار کمی جا به جا می شوند پولیپ خاکستری رنگ و یا بی رنگ بوده اما شاخک قرمز رنگ است، پولیپ ها قابل حرکت دادن هستند اما شاخک ثابت است و نمی‌توان آن را حرکت داد، لمس شاخک دردناک است اما لمس کردن پولیپ دردی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند.

علائم پولیپ بینی

در صورتی که  اندازه پولیپ های بینی کوچک باشد شاید شما هیچ گونه نشانه خاصی را در خود مشاهده نکنید چون پولیپ ها بافت نرمی هستند و امکان دارد تغییر و یا حساسیت قابل توجه ای را برای شما به وجود نیاورد. اما با رشد یا پراکنده شدن آنها به مقدار زیاد علائم مختلفی کم کم در شما بروز پیدا می کند که در ابتدا باعث گرفتکی بینی شما می شود.برخی از علائم پولیپ بینی در موارد زیر ذکر می شود:
انسداد بینی
آبریزش بینی
درد در  قسمت های مختلف صورت و سینوس ها
سر درد که بیشتر در قسمت پیشانی است
خرخر در خواب
اختلال در خواب که به دلیل مسدود شدن مجاری تنفسی بینی ایجاد شده است.
در صورتی که این نشانه ها بیش از یک تا دو هفته در شما ادامه داشته باشد بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

تشخیص پولیپ بینی

متخصص گوش  و حلق و بینی با توجه به علائمی که در شما دیده می شود ممکن است احتمال دهد که شما مبتلا به پولیپ بینی هستید با یک معاینه ساده و بدون ابزار بخش پایینی سوراخ‌های بینی را معاینه خواهد کرد تا بتواند پولیپ بزرگ احتمالی را ببیند.اما پولیپ های کوچکتر و یا پولیپ های سینوسی که با چشم قابل رویت نیستند  در طی فرایندی به نام آندوسکوپی بینی تشخیص داده می شوند.
آندوسکوپی بینی :آندوسکوپی بینی یک ابزار انعطاف پذیر نازک  است که به انتهای آن یک دوربین کوچک و یک چراغ برای دیدن واضح بافت ها  متصل شده است بعد از اینکه لوله ها به آرامی از یکی از سوراخ ها وارد بینی شدند متخصص می تواند نگاه دقیق تری به سوراخ های بینی برای بررسی وضعیت پولیپ ها داشته باشد. علاوه بر این با استفاده از آندوسکوپی بینی می توان وجود التهاب در سینوس ها را بررسی کرد.

تشخیص پولیپ بینی
سی تی اسکن و ام آر آی :شاید متخصص گوش و حلق بینی برای بیمار تصویر برداری های مختلفی را نیز دستور دهد  که:
امکان معاینه نواحی خاص سینوس که شاید با آندوسکوپی سینوس دیده نشوند.
میزان حاد بودن التهاب پولیپ و نیز اندازه عمومی و موقعیت آن در سینوس ها را نشان دهد
سی تی اسکن،استخوان و پولیپ بینی را مشخص می کند و همچنین میزان درگیری سینوس ها در این مسئله چقدر است.
در صورتی که ابهامی در رابطه با پیشرفت پولیپ ها به مغز و یا چشم ها وجود داشته باشد  MRIتصاویر بهتری را ارائه خواهد داد.

چه زمانی نیاز به جراحی پولیپ  بینی است ؟

همچنان باید  بدانید که درمان های به غیر از جراحی نمی تواند پولیپ ها را به طور کامل از بین ببرند تنها می توانند علائم را کمتر کرده تا از ناراحتی بیمار کاسته شود.شاید در موارد خیلی خفیف داروها بتوانند علائم به وجود آمده در بیمار مانند گرفتگی بینی را برطرف کنند در صورت بزرگ بودن پولیپ‌ها یا بی‌تأثیر بودن قرص‌ها و قطره‌های استروئیدی انجام عمل جراحی پولیپ بینی  توصیه می‌شود.

جراحی پولیپ بینی

در جراحی پولیپ بینی  نیازی به بی هوشی نبوده  و جراح برای عمل هیچ گونه شکاف و یا برشی را در بینی ایجاد نمی کند. عمل جراحی پولیپ بینی  با وارد کردن آندوسکوپ به سوراخ های بینی آغاز شده و سپس آندوسکوپ به آرامی و به مقدار کم در داخل بینی حرکت داده می شود و در حین جراحی پولیپ بینی متخصص می تواند داخل بینی را در صفحه نمایشگرببیند و برای خارج کردن پولیپ ها و یا هر گونه اقدامی که در جراحی پولیپ بینی نیاز است با استفاده از تصویر های دیده شده در مانیتور بالاترین دقت را داشته باشد.برای بیرون آوردن پولیپ های بینی در عمل پولیپ بینی ابزاری مخصوصی استفاده می شود  و در آخر با سرم های شست و شو درون بینی تمیز می شود تا تمامی مواد اضافه از بینی بیرون بیایند و این امر باعث می شود احتمال ایجاد عفونت بعد از جراحی به حداقل برسد.در نهایت بینی با پارچه های مخصوص بسته می شود و یا اگر شماجراحی پولیپ بینی را برای بار چندم تکرار کرده اید شاید نیاز به اقدامات بیشتر و یا اسپلینت بینی باشد. زمان عمل بستگی به تعداد و اندازه پولیپ های بینی شما دارد و معمولا جراحی در زمان سی دقیقه امکان پذیر است.

جراحی پولیپ بینی با رینوپلاستی به صورت همزمان

جراحی پولیپ بینی می تواند به صورت همزمان و با جراحی های زیبایی بینی انجام بگیرد که با این تفاوت دیگر جراح بینی مجبور است با استفاده از یکی از روش های باز و یا جراحی بینی به روش بسته عمل را انجام دهد و در حین اینکه غضروف ها و استخوان های بینی بازسازی می شوند می تواند پولیپ های بینی را نیز خارج کرد.در این جراحی تمامی ایرادات بینی از جمله انحراف تیغه بینی ،برداشت قوز بینی و تقویت غضروف های بینی و … امکان پذیر می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی پولیپ بینی

در بعضی از افراد که  در جراحی پولیپ بینی، پولیپ های بزرگ و متعدد خارج شده است، دوره نقاهت بعد از عمل نسبتاً طولانی خواهد بود. ممکن است نیاز باشد از مسکن ها  استفاده کنید  و برای بهبودی بهتر پیشنهاد می شود  استراحت کافی برای پنج روز اول پس از عمل جراحی پولیپ بینی داشته باشید و مراقبت هایی که توسط جراح بینی به شما دستور داده شده است در این مدت رعایت شود که برخی از آنها را ذکر کرده ایم:

در صورت وجود خونریزی بعد از عمل جراحی با دستمال جلوبینی خود را تمیز کرده و سر خود را اندکی به عقب برده و از طریق بینی به آرامی تنفس کنید.
بعد از اولین ویزیت نیاز است که به شست و شوی مرتب سینوس ها با سرم های شست وشو بپردازید تا تا به این ترتیب ناحیه مورد نظر را خالی از عفونت های احتمالی کنید.
برای طولانی مدت سر خود را رو به پایین و جلو نگه ندارید و سعی کنید فعالیت هایی که باعث فشار به بینی شما می شود را انجام ندهید.
به هیچ عنوان در دوره ریکاوری بعد از جراحی پولیپ بینی  دخانیات مصرف نکنید.

عوارض پولیپ بینی

فردی مبتلا به پولیپ بینی التهابی در غشای مخاط بینی و سینوس ها احساس می کند. در این مناطق مواد شیمیایی متفاوتی وجود دارد که در حالت عادی بینی فاقد آن می باشد . این مواد باعث می شود سیستم ایمنی بدن واکنش های متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل علت اصلی آن هنوز ناشناخته می باشد . پولیپ ممکن است در هر جایی از بینی به وجود می آید اما اغلب در نزدیک چشم ها و استخوان چانه ایجاد می شود .

عوامل خطرساز پولیپ بینی

انواع عفونت ها و آلرژی باعث تشدید التهاب در مجاری بینی و سینوس ها می شود که شایع ترین آنها به شرح ذیل می باشد :

1. بیماری آسم که باعث انسداد و التهاب مجاری بینی می شود.
  2. داشتن حساسیت به داروهای مسکن مانند آسپرین و ایپوپروفن
  3. آلرژی به قارچ در هوایی که فرد تنفس می کند.
  4. داشتن سابقه پولیپ بینی در خانواده
  5. تغییر در ژننیکی که در سیتم ایمنی بدن موثر می باشد .
  6. فیبروز سیستیک که با ترشح و ایجاد مخاطی به شکل چسبنده و ضخیم در غشای بینی و سینوس باعث ایجاد التهاب عروق می شود.

عوارض پولیپ بینی

پولیپ بینی اثراتی بر سیستم عملکردی بدن می گذارد که شایع ترین آن به شرح ذیل می باشد :

1. آپنه خواب

در وضعیت قرار گرفتن بدن در حین خواب فرد دچار مشکلات تنفسی می شود. تنفس به صورت مکرر قطع می شود و مانع از خوابیدن درست فرد می شود.

1. آسم
  2. عفونت در چشم
  3. سینوزیت
  4. مننژنیت

در اطراف مغز و نخاع مایعی وجود دارد که بسیار در عملکرد بدن مهم می باشد پولیپ بینی باعث التهاب در این مایع شده که به آن مننژنیت می گویند.

1. لخته شدن خون (آنوریسم )

پیشگیری از پولیپ بینی

استفاده از دارو برای درمان پولیپ بینی امکان بازگشت این بیماری بعد از گذراندن دوره درمانی وجود دارد . برای کاهش این احتمال اقداماتی به شرح ذیل به فرد توصیه می شود:

1. اجتناب از موارد آلرژی زا

مواردی مانند دود ناشی از سیگار و مواد شیمیایی ، گرد و غبار باعث تحریک بینی به آلرژی می شود بهتر است در معرض آنها قرار نگیرید.

1. بهبود مجاری تنفسی

استفاده از بخور باعث مرطوب شدن مجاری تنفسی شده و از انسداد و گرفتگی آن پیشگیری می کند.

– استفاده از دستگاه بخور: باعث مرطوب کردن راه های تنفسی می شود، جریان مخاط را از سینوس ها بهبود می بخشد و از مسدود شدن و التهاب بینی جلوگیری می کند.

– رعایت بهداشت فردی: دست های خود را مرتب بشویید.

– استفاده از شوینده های بینی مثل محلول کلرور سدیم.

– استفاده از اسپری سالین (آب نمک): جریان مخاط را بهبود می بخشد و آلرژن ها و دیگر مواد محرک بینی را بیرون می کند.

شما می توانید محلول آب نمک را در خانه درست کنید، بدین ترتیب که: یک هشتم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب مقطر و یا آب گرم حل کنید.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر سید جواد محمدی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی سعادت آباد