درمان آپنه تنفسی

آپنه به مفهوم توقف کامل تنفس به مدت چند ثانیه می باشد. در صورتی که آپنه بیش از 10 ثانیه طول بکشد و بیش از 3 مرتبه در طول خواب تکرار شود شخص وارد مرحله و مشکلات انسدادی حین خواب شده است .

آپنه چه مشکلاتی برای کودک یا بزرگسال ایجاد می کند؟

• فردی که دارای این مشکل می باشد به تدریج دچار افزایش فشار خون می شود.
  • فردی که دچار مشکلات انسداد بینی به دلایلی نظیر پولیپ ، انحراف بینی و بزرگی لوزه سوم هست ممکن است به دیابت مبتلا شود یا در برابر انسولین مقاومت از خود نشان دهد.
  • شخصی که دچار مشکلات تنفسی از راه دهان می باشد ، بتدریج ممکن است دچار آسیب های جدی از جمله ضایعات مغزی ، سکته مغزی شود.
  • احتمال بروز سکته قلبی در فرد دارای این مشکلات وجود دارد .
درمان آپنه تنفسی

مراحل مشکلات انسدادی بینی

این علائم به دلیل تغییرات و کاهش میزان اشباح یا غلظت اکسیژن خونی می باشد . اگر فرد در این مرحله این مشکل کنترل و درمان شود تقربیا عوارض قابل پیشگیری می باشد اما در صورتی که درمان نشود فرد وارد مرحله بعدی می شود که شامل افزایش فشار خون ریوی می شود. خشک شدن دهلیز و بطن راست و در نهایت بزرگ شدن دهلیز و بطن چپ از عوارض آپنه تنفسی در این مرحله می باشد . در صورتی که فرد وارد این مرحله شود قابل درمان نیست و عوارض جبران ناپذیری به فرد وارد می کند.

چه سنی برای جراحی لوزه مناسب می باشد ؟

بهترین سن برای عمل جراحی لوزه بالافاصله بعد از تشخیص می باشد و محدودیت سنی ندارد . عمدتا در سن پایین تر از 12 سال به محض اینکه که پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تشخیص داد که لوزه های سوم دچار بزرگی یا هایفرتروفی شدند و احتمال ایجاد عوارض وجود دارد و پزشک توصیه به عمل جراحی کرد باید این کار انجام شود. والدین در برخی موارد در برابر انجام جراحی به دلیل سن پایین فرزندشان مقاومت می کنند و بیان می کنند که با بالا رفتن سن کودک مشکل حل می شود . قسمتی از آن درست و قسمتی از آن اشتباه می باشد . اینکه با بالارفتن سن علائم از بین می رود درست می باشد زیرا با افزایش سن و با رشد جمجمه حفرات تنفسی بزرگ می شود که فضای بیشتری برای عبور هوا یافت می شود بنابراین علائم برطرف می شود . اما صورت کودک مثلا در سن 10 سالگی کشیده می شود که به آن اصطلاحا  صورت لوزه سومی می گویند . کودکانی که دارای لوزه سوم هستند صورت آنها کشیده است که پزشک متخصص با نگاه کردن به آنها این اختلال را تشخیص می دهد.

عوارض لوزه سوم در کودکان

• رشد غیر طبیعی فک
  • رشد بیش از حد جمجمه
  • نامنظم شدن دندان ها
  • تو دماغی حرف زدن

این ها از علائم لوزه سوم می باشد که در صورت درمان نشدن به موقع این بیماری برای فرد ایجاد می شود .

برای دانلود فایل صوتی این مصاحبه روی ادامه مطلب کلیک کنید .

برخی از خدمات دکتر سید جواد محمدی ، جراح بینی

با تشکر، مدیریت سایت دکتر سید جواد محمدی ، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی در سعادت آباد