علل آنوسمی یا کربویی

آنوسمی یا کربویی چیست؟

از دست دادن حس بویایی به علت مسدود شدن مجاری بینی و التهاب در مخاط بینی را آنوسمی یا کربویی می گویند.

چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟

این بیماری معمولا در افراد سنین بالا دیده می شود و در جوامع توسعه نیافته شیوع بیشتری دارد. زنان بیشتر از مردان در معرض این بیماری قرار دارند. معمولا این بیماری در سنین 50 تا 70 سالگی در زنان بیشتر دیده می شود.

علل آنوسمی

1. پولیپ بینی
  2. آلرژی
  3. تورم و التهاب مخاط بینی
  4. تومورهای داخلی بینی
  5. بیماری های عفونی دستگاه فوقانی تنفسی با ایجاد اختلال در پیاز بویایی عصب بویایی را از کار انداخته و موجب بیماری آناسمی می شود. در انوسمی به عفونت های ویروسی امکان درمان آنوسمی بسیار کم می باشد .
  6. ایجاد ضربه به سر که تروما نامیده می شود یکی از عوامل ایجاد بیماری آنوسمی می باشد.
  7. ضربه های مغزی و تومور لب پیشانی
  8. مصرف زیاد سیگار
  9. افراد مبتلا به رینیت آلرژیک مزمن

10.آنوسمی مادرزادی  که افراد از بدو تولد به این بیماری مبتلا هستند.

علل-آنوسمی-یا-کربویی

تشخیص آنوسمی

معمولا در بیماری سرماخوردگی و برخی آلرژی ها حس بویایی در طول بیماری از بین می رود. در صورتی که بعد از گذشت 2 هفته از بیماری، حس بویایی برنگشت به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی  مراجعه کنید. پزشک در ابتدا معاینه هایی در داخل بینی انجام می دهد در صورت وجود پولیب تصمیماتی در درمان آن می گیرد . در مواقعی که با معاینه بیماری تشخیص داده نشد از رو ش های تشخیصی دیگر از جمله سی تی اسکن، MRI، آندوسکوپی بینی ، تست بویایی و سایر تست های لازم برای پی بردن به مشکلات مربوط به بینی استفاده می شود.

درمان آنوسمی

1. برای آنوسمی که با عامل بیماری های عفونی می باشد مصرف دارو تجویز می شود.
  2. برای افرادی که آنوسمی آنها به علت انحراف و پولیپ و تومور بینی می باشد جراحی بینی انجام می شود.

بیماری آنوسمی باعث از دست دادن کل بویایی در فرد می شود ولی در برخی موارد حس بویایی کم می شود که به ان هیپوسمی می گویند. این بیماری بیشتر در افراد سیگاری مشاهده می شود. در مواردی هم افراد احساس بوی بد را می کنند که به آن بیماری پارکینسونی می گویند. در هر صورت از مشکل بویایی ممکن است در یک  طرف یا دو طرف وجود داشته باشد. برای بهتر شدن حس بویایی میوه و سبزیجات و گیاهان تازه  را ببویید و از مصرف دخانتات بپرهیزید زیرا باعث افزایش مشکل در حس بویایی می شود.

برخی از خدمات دکتر سید جواد محمدی ، جراح بینی

با تشکر، مدیریت سایت دکتر سید جواد محمدی ، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی سعادت آباد