آرشیو روزانه: جولای 10, 2018

جرم گیری گوش

جرم یا وکس گوش معمولا ترشحات طبیعی در این قسمت هستند که در برخی موارد کم و در برخی موارد زیاد می باشد . نبود این ترشحات نیز وجود دارد . برخی بیماران دکتر جواد محمدی مراجعه می کنند که سن بالایی دارند اما ترشحی در گوش  ندارند . در برخی نوزادان نیز ترشحات زیاد مشاهده می شود . این ترشحات به طور طبیعی برای محافظت از گوش در برابر قارچ و حشرات کوچک می باشد . زمانی که این ترشحات زیاد باشد به گونه ای که موجب انسداد کانال خارجی گوش شود باید این ترشحات خارج شود .

جرم-گیری-گوش

روش های جرم گیری گوش

ساکشن گوش

زمانی که ترشحات سفت باشد نیاز به نرم کردن آنها برای خارج کردن می باشد . برای این کار پزشک قطره گوش به بیمار تجویز می کند بعد از نرم شدن آنها توسط ساکشن از گوش خارج می شود. برخی مراجعین از این نگرانند که گوش به خارج کردن ترشحات با ساکشن عادت کند . باید گفت تصور آنها اشتباه است . مجرای خارجی گوش عضوی از سطح خارجی بدن است . همانطور که به بهداشت اعضای بدن از جمله دندان ، دست و.. در طول روز اهمیت می دهیم درباره گوش هم باید بدین گونه باشد اما به شرطی که پرده گوش سالم باشد . برخی افراد دارای مقدار زیادی از ترشحات هستند که طبیعی می باشد زیرا تولید چربی آنها زیاد می باشد و تعداد شستشوی گوش آنها زیادتر از معمول است .

هزینه ساکشن گوش

از آنجائیکه این درمان در مطب پزشک انجام می شود دارای هزینه پایین تری می باشد و جراحی محسوب نمی شود . برای انجام ساکشن گوش حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید .

جرم گیری گوش از طریق ساکشن یکی از مورادی است که در مطب دکتر متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.  برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با مطب دکتر سید جواد محمدی جراح بینی شماره های 22371346-22094160 تماس بگیرید یا برای مشاهده نمونه کارها و سوال از پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید .

جرم گیری گوش درد دارد ؟

جرم گیری از طریق ساکشن دردی متوجه بیمار نمی کند و نیاز به بی حسی ندارد و در عرض چند دقیقه انجام می شود .

جرم گیری در خانه

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می آید اینست که امکان جرم گیری در خانه وجود دارد ؟ در پاسخ باید گفت شستشوی روزانه گوش در خانه برای بهداشت گوش ضروری است اما جرم گیری تنها در مطب و توسط متخصص گوش و حلق و بینی باید انجام شود.

عوارض جرم گوش

در صورتی که جرم ها و ترشحات در گوش پاک یا شستشو نشود می تواند منجر به ایجاد قارچ در این ناحیه شود . همچنین ممکن است باعث ایجاد عفونت کانال خارجی گوش شود که بیماری بسیار جدی و خطرناک باشد .

علت سوت کشیدن گوش

یکی از سوالات بسیار شایعی که افراد می پرسند که علت سوت کشیدن گوش چیست ؟ این سوت کشیدن به دو گونه می باشد :

• در حالتی که فقط خود فرد متوجه این صدا می شود .

شایع ترین علت این وضعیت مشکلات شنوایی و استرس می باشد .در مواردی که هم فرد این صدا را می شنود و هم دچار گرفتگی در این ناحیه شده باشد به علت کاهش شنوایی می باشد . اگر تحت درمان قرار گیرد این مشکل برطرف می شود . در مواردی فرد به طور دائم سوت در گوش را می شنود بدون اینکه نوسان داشته باشد و در برخی موارد به صورت سینوسی می باشد که مانند ضربان قلب در بعضی مواقع شنیده می شود . این مشکل را باید جدی تر در نظر گرفت .

• زمانی که هم بیمار و هم پزشکی که گوش را معاینه می کند متوجه این صدا می شود. در این صورت مشکل جدی می باشد و ممکن است وجود تومور در سرو گردن باشد و نیاز به درمان دارد .

سوت کشیدن گوش و کمبود ویتامین

کمبود ویتامین خصوصا زینک و روی هم در میزان شنوایی تاثیر دارد و هم در سوت کشیدن گوش تاثیر دارد .

مطالب مرتبط با این مقاله :

شستشوی گوش

علائم انحراف بینی

بسیاری از افراد تصور می کنند انحراف بینی تنها در ظاهر مشخص و قابل تشخیص می باشد . دکتر سید جواد محمدی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح بینی  در این باره می گوید : انحراف بینی در برخی موارد در ظاهر مشخص می باشد و در برخی موارد علائم ظاهری ندارد که در ادامه به آن می پردازیم .

امروزه بسیاری از افراد انحراف بینی دارد در حالیکه از این موضوع اطلاع ندارند .  برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با مطب دکتر سید جواد محمدی جراح بینی شماره های 22371346-22094160 تماس بگیرید یا برای مشاهده نمونه کارها و سوال از پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید .

آناتومی بینی

بینی دارای ساختار هرمی شکل می باشد که در میانه صورت قرار دارد و به واسطه جایگاه بی نظیرش نقش بسیار مهمی در زیبایی صورت دارد . بینی در واقع از چهار قسمت مهم تشکیل شده است :

1. از روبرو پوست و بافت های زیر جلدی
  2. غضروف
  3. استخوان
  4. مخاط داخل بینی

در بین این قسمتها که نقش مهمی در عملکرد و تنفس فرد دارد استخوان و غضروف می باشد. در واقع عمده ساختار بینی روی تیغه بینی سوار می باشد . بینی در صورت مانند ستون چادر می باشد که وزن چادر را تحمل می کند . تیغه یا سپتوم بینی هم همین نقش را ایفا می کند که این تیغه حفره بینی را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. به عبارتی هر گونه اختلال در کجی تیغه بینی می تواند باعث مشکلات و علائمی شود که توازن جریان هوا را دچار اختلال می کند .

علائم انحراف بینی

علت تنگی نفس از بینی

جریان هوا در داخل حفره بینی باید لامینار باشد یعنی جریان خطی داشته باشد . اما در صورتی که هر گونه انحرافی در این تیغه باشد می تواند جریان خطی یا لامینار عبور هوا را تبدیل به جریان گردابی یا چرخشی کند که توربلانسی ایجاد کند که این بدان معناست که میزان ورودی هوا به ریه را دچار اختلال کند . از طرفی باعث خشکی مخاطات داخل بینی می شود . عوارضی مانند خون دماغ مکرر ، علائم مکرر سرماخوردگی ، .. ایجاد می کند .

وظایف بینی

مهم ترین نقشی که بینی دارد فیزیولوژیک و عملکردی می باشد . به عبارتی هدف از خلقت این ساختار در میانه صورت تنفس راحت برای انسان می باشد . از وظایف بینی علاوه بر تنفس ، مرطوب کردن هوا برای سهولت در انتقال به ریه ، تصفیه هوایی که از بیرون به بینی می شود . همچنین نقش مهمی در بویایی دارد .

عوارض انحراف بینی

هر گونه اختلال در عملکرد فیزیولوژیک بینی می تواند هر یک از وظایف خطیر را دچار اختلال کند . در این موارد شخص ممکمن است دچار مشکلات بویایی یا کربویی شود . یا دچار علائم عفونت یا سینوزیت ، علائم انسدادی حین خواب و سرماخوردگی شود . علاوه بر این موارد انحراف تیغه بینی می تواند زیبایی چهره فرد را تحت تاثیر قرار می دهد که در صورتی که انحراف شدیدتر باشد مشاهده می شود .

آیا انحراف بینی خطرناک است ؟

جالب است بدانید بسیاری از افراد دارای این اختلال هستند بدون اینکه خود بدانند .در واقع انحراف تیغه بینی نوعی بیماری است که مورد غفلت واقع شده است که در صورتی که شدید باشد می تواند منجر به مرگ فرد شود .

انواع انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی می تواند در یکی از سه حالت ذیل باشد :

1. خفیف

در این حالت انحراف خفیفی در سپتوم یا تیغه بینی وجود دارد . که در این حالت فرد هیچ علائمی ندارد و در موارد فعالیت های شدید ورزشی می تواند علامت دار باشد . شخص در این زمان به دکتر مراجعه می کند و از اینکه در هنگام بالارفتن از کوه دچار مشکل تنفسی و انسداد بینی می شود شکایت می کند .

1. متوسط

شخص در حالت عادی نیز دچار علائم می شود که عمدتا به صورت تنفسی می باشد که در این حالت شخص دچار کمبود تنفس می شود . که معمولا در طول روز به صورت بازبودن دهان در هنگام تنفس یا خستگی مفرط و خشک شدن دهان نمایان می شود . در طول شب نیز معمولا به صورت خرو پف و به صورت تنفس دهانی خود را نشان می دهد .

1. شدید

اختلالات انسدادی دچار خواب از علائم این نوع انحراف تیغه بینی می باشد که شخص در این حالت خروپف می کند .

علت انحراف تیغه بینی

1. مادرزادی

در گذشته انحراف تیغه بینی از بدو تولد شایع بود و فرد دارای این اختلال بود اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی این عارضه به علت تروما یا ضربه شایع تر می باشد .

1. ضرباتی که بعد از تولد یا در دوران کودکی یا در سنین بعدی که در اثر حادثه ایجاد می شود .

مطالب مرتبط با این مقاله :

درمان انحراف بینی

جراحی بینی طبیعی